Diep in het rood, geen geld meer in de portemonnee en de maand moet nog beginnen? Dat voelt niet goed. Een online huishoudboekje kan helpen om de uitgaven beter in de hand te houden. Een overzicht. 

De belangstelling bij consumenten voor digitale online financiële hulpmiddelen
is groot, zo blijkt uit een proefproject van ING. Zomer 2009 experimenteerde
de bank met een beperkte groep klanten met het online kasboek Tim.

Het online hulpmiddel is direct aan de bankrekening gekoppeld en maakt het
mogelijk om geheel automatisch een overzicht van de uitgaven te maken en
deze te vergelijken met het bestedingspatroon van de gemiddelde Nederlander.
Tim biedt ook de optie om automatisch een sms te versturen zodra het vooraf
vastgelegde budget voor een bepaalde post, bijvoorbeeld uitgaan, wordt
overschreden.

Uit ING-onderzoek zou blijken dat de deelnemers ‘razend enthousiast’ waren.
Tim biedt volgens 80 procent van de proefpersonen op een makkelijke en
gebruiksvriendelijke manier inzicht in de financiën. Veel interessanter is
dat twee van de drie ING-klanten die deelnamen aan de proef vinden dat Tim
hen helpt om tot “verantwoord financieel gedrag” te komen. En het
financieel inzicht dat Tim biedt, helpt één op drie ondervraagden om
bewuster met het beschikbare budget om te gaan.

De succesvolle proef heeft ING er toe gebracht om Tim in het voorjaar 2010
voor alle rekenhouders van de bank beschikbaar te stellen. Een groot nadeel
van Tim: je kunt alleen ING-rekeningen beheren, waardoor het zelfs voor niet
alle ING-rekeninghouders bruikbaar is.

Pionier Yunoo.nl
Pionier op het gebied van gratis online kasboeken in Nederland is echter niet
ING, maar Yunoo.nl. De website is volgens een vergelijkend onderzoek van de
Geldgids, een blad van de Consumentenbond, ook het meest compleet en wordt
door de onderzoekers van het blad hoog gewaardeerd. Zo heeft Yunoo een
website voor mobiele telefoons, m.yunoo.nl. En bij Yunoo is het mogelijk om
een onbeperkt aantal rekeningen van verschillende banken in te voeren. Een
mogelijkheid die Tim van ING dus niet biedt.

Yunoo, dat begin 2009 startte, heeft naar eigen zeggen momenteel 60.000
gebruikers. De onderneming wil in 2010 groeien naar zo’n 100.000 gebruikers.
Uitgever Sanoma, eigenaar van onder meer Libelle, Playboy en Panorama, nam
begin 2010 een belang in Yunoo. De investering van Sanoma wordt gebruikt om
Yunoo verder te ontwikkelen. Doel is om de nummer één ‘personal finance
site’ van Europa te worden, zo laat Sanoma op de eigen website weten.

Bronnen van inkomsten
Besparingsaanbiedingen zijn een van de drie bronnen van inkomsten. Voor
bijvoorbeeld mobiele telefonie is het mogelijk om met behulp van Yunoo je
gebruik te analyseren en hierbij het beste abonnement te zoeken. "Stapt
een gebruiker over, dan krijgen wij daarvoor een vergoeding", legt een
woordvoerder uit. Dergelijke gratis vergelijkingen kunnen verder gemaakt
worden voor televisie-, telefonie- en internetabonnementen, en vanaf 23
maart ook voor energieaanbieders. Een hulpmiddel om verzekeringen naast
elkaar te leggen is nog in ontwikkeling.

Op termijn willen de makers van de website betaalde versies van het online
kasboek aanbieden. "Bijvoorbeeld voor extra kritische consumenten of
kleine zelfstandigen", legt de woordvoerder van Yunoo uit. Het plaatsen
van gesponsorde links, die duidelijk worden aangekondigd als advertentie, is
de derde bron van inkomsten.

Mogelijkheden familyware.nl
Andere online kasboeken bieden extra mogelijkheden die niet direct verband
houden met geldzaken. Zo kunnen gebruikers van de site familyware.nl naast
een kasboek ook een online fotoalbum, agenda en adressenlijst bijhouden.

Deze website mag dan veel mogelijkheden kennen, de gebruiksvriendelijkheid van
het kasboek is beperkt. Zo kunnen in het gratis deel van de site van slechts
twee verschillende banken de afschriften worden geïmporteerd en is er een
maximum van tien rekeningen. Wie meer wil, moet familyware.nl 20 euro per
jaar betalen.

Familiekompas.nl van ABN Amro
Ook ABN Amro heeft een online hulpmiddel voor huishoudens. De bank lanceerde
augustus 2009 de website familiekompas.nl. Dit speciaal voor jonge gezinnen
ontwikkelde online concept biedt tal van bruikbare diensten als een
voogdijservice en oppas voor de kinderen.

Het bijbehorende online huishoudboekje Uitgavenkompas werkt volgens het
principe van de 'peer group', een groep huishoudens die zich laat
vergelijken met het inkomensniveau en de leefstijl van de gebruiker.
Bezoekers van de site Familiekompas.nl moeten zich registeren en woon- en
inkomensgegevens invoeren, zodra ze gebruik willen maken van Uitgavenkompas.
Dat kan vanwege pricacy-issues een drempel zijn om het kasboek te gebruiken.

Gebruik van online kasboeken
Bij alle genoemde online kasboeken is het mogelijk om de afschriften van de
bankrekeningen automatisch in te voeren. Hiervoor moeten gebruikers via
internetbankieren een rekeningoverzicht ophalen en op de eigen computer
opslaan. Het bestand moet vervolgens via de website in het online kasboek
worden gezet door het te uploaden. Belangrijk hierbij is om na te gaan of de
website het bestandsformaat van de bank ondersteunt.

Alle websites hebben de mogelijkheid om de uitgaven automatisch te rubriceren
in verschillende posten als wonen, auto, uitgaan, verzekeringen,
ziektekosten en levensonderhoud. Alleen bij Yunoo.nl en concurrent
Kasboek.nl bestaat de mogelijkheid om een begroting te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl